Monday, February 3, 2014

Landskap~

a.k.a Match Bola 

     Seorang budak berjersey hijau dgn dua logo sponsor roket dan mata lebam di kiri kanan bahu. Dia melihat sebuah ulang tayang errr bola sepak barang kali. Antara kumpulan Donut dan Layang2. Kenapa donut dan layang2? Mungkin sebab manis dan melayang. Ooops, jangan kata budak itu pentaksub donut. Tidak, dia tidak taksub tapi dia sedang mencari sebab untuk terus menyokong donut. Susah jika taksub nanti dipanggil Zombi kerana asyik mengikut tanpa memahami. Dia nak jadi penganalisa. Hah? Double standard? Biasa la penganalisa memang kadang2 bias. Hehe.

       Dia fokus, tidak makan popcorn mahupun nugget goreng, tidak mahu terlepas katanya. Perlawanan bermula, tapi lama kelamaan dia makin keliru ; ni perlawanan bola ke bertinju. Dia mula rasa kasihan pada Zan dr team Donut, apakan tidak yg dikata penganalisa perlawanan turut mula menyepak bola dan berkasar dengan ahli kumpulannya. Macam dia pula team Layang2. Namun, Zan tetap kemas menepis ada kalanya Zan juga tersadung namun dia bangkit kembali. Ya lah, refree yang dua orang tu belum tentu akan beri Layang2 kad kuning apatah lagi merah. Budak itu merasa pening dengan statement sang analisa, dia kata tidak mengutuk Zan dan Lim tp dia mempersoalkan mengenai sang mata lebam. Dia dapat merasakan Zan pun pening, mampukah kita terima orang mengutuk ahli kumpulan kita walaupun dia tidak mengutuk kita. Memecah belahkan tu namanya.

         Sang refree tak sudah menayangkan LCD dengan penuh megah. Menunjukkan komen2 negatif dr penyokong lain. Budak itu geleng kepala, perlukah? Kenapa perlu penghasut kecilan begini. Bukankah lebih baik fokuskan sahaja pada perlawanan. Budak itu menepuk dahi. Haila.

          Namun, dia tidak dapat nafikan Zan licik. Sentiasa tenang dan professional. Zan juga ada kalanya tackle namun masih kemas dan tidak beremosi. Dalam gurau adalah gayanya. Ini baru dinamakan pemain sebenar. Dia terhibur sungguh dengan perlawanan itu. Seronok katanya, seronok memerhati.

-tamat- 12.27pm 4/2/14

No comments:

Post a Comment